Vízimentő, vízimentés, vízimentő tanfolyam, úszómesteri tanfolyam, vízi rendezvénybiztosítás, balatoni vízimentők, VMSZ
Vízimentő és úszómester szolgáltatás
Riasztás, segélykérés: +36 30 383 8383
Hírek

Befejeződött a Hableány roncsának kiemelése, elkezdődhetnek a további vizsgálatok

Komoly előkészítés és felkészülés után, tegnap kora reggel megkezdték a Hableány roncsának kiemelését.

Fotó: VMSZ Média

A Clark Ádám úszódaru elfoglalta helyét, ahonnan az emelést végrehajtotta, így összeállt a négy hajóból álló úszómű. A darushajó pozicionálása, rögzítése, az úszómű “összeigazítása” a sodrásban nem volt egyszerű. A munkálatok megkezdése előtt újra ellenőrizték a hevederekhez rögzített kötélrendszert is. Ezután kezdődött meg a kiemelési folyamat, amely pontos, összehangolt munkát igényelt minden egyes résztvevőtől.




Fotó: VMSZ Média

A Hableány kiemelése csaknem nyolc órán át tartott. A roncsot, az előzetes tervek szerint, több fázisban emelték ki. A folyamat a következőképp zajlott. Először a kapitányi hídig emelték meg a hajót, majd a teremszintig, aztán a vízvonalig, majd végül az egész járművet a felszínre hozták. A kiemelésben részt vevő szakemberek elmondták, hogy a művelet legkritikusabb pontja az volt, amikor a meder aljától elemelkedett a hajótest.

A búvárok minden egyes fázis során behatoltak a hajótestbe, hogy eltávolítsák a munkálatokat akadályozó tárgyakat és átvizsgálják a hajó egyes területeit, esetleges holttestek után kutatva.


Fotó: VMSZ Média

Amikor a kapitányi híd felszínre került, a műveletet végzők megálltak az emeléssel, és egy tűzoltóbúvár felderítette ezt a területet. Ezután a mosdót és a gépház felé vezető lépcsőt vizsgálta át. A felderítés után újabb emelés, majd szivattyúzás következett. A folyamatot nehezítette, hogy egy újabb hevedert is be kellett kötni a Hableányra, mert sérülést találtak a hajó jobb oldalán. A kiemelést tovább nehezítette az is, hogy a roncs besodródott az uszály alá.
A terem átvizsgálása után a Hableányt tovább emelték. A roncs felszínre kerülésekor először a hajó orrát emelték, majd ehhez igazították a hátulját, aztán két csörlő segítségével átemelték egy uszályra, rögzítették a roncsot, majd a Botond nevű tolóhajó irányításával elszállították a csepeli szabad kikötőbe.

A hajótestben végzett többszöri felderítés során négy holtestet találtak a búvárok.
A hatóságok felkészültek a Hableányból esetlegesen kiömlő üzemanyag felfogására is, mivel a hajótestben körülbelül 1400 liter gázolaj lehetett.



Fotó: VMSZ Média

Kora délután zárultak le a kiemelési munkálatok. A sérült hajót most egy – már napokkal korábban kialakított - lezárt területen vizsgálják. A speciális, erre kialakított helyszínen a szakemberek rendőrségi, hajózási és nautikai vizsgálatokat folytatnak az elkövetkező időszakban.



Fotó: VMSZ Média

Személyes zárógondolatként szeretnénk elismerésünket kifejezni mindazoknak, akik szaktudásukkal segítették ezt az igen nehéz és komoly munkafolyamatot. A TEK kiemelkedő, profi és maximálisan empatikus hozzáállása példaértékű volt. Örülünk, ha csak egy picivel is, de mi is hozzájárulhattunk ehhez a nem mindennapi csapatmunkához.

Forrás: A cikk az M1 híradó beszámolói és a TEK Társadalmi Kapcsolatokért Felelős Osztály vezetőjének hétfői nyilatkozata alapján íródott.