Vizimentők, vizimentés, vizimentő tanfolyamok, vizi rendezvénybiztosítás, balatoni vizimentők, VMSZ
Riasztás, segélykérés: +36 30 383 8383
Hírek
Vizimentés
Hasznos információk
VMSZ

Mi emeltük ki az elsüllyedt vitorláshajót a Balatonból

Elsüllyedt egy vitorláshajó a Szüreti Regattán Révfülöp közelében. A Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata műszaki mentési feladatokat is ellát, szakembereink speciális, erre a célra kifejlesztett, saját eszközparkunk segítségével végzik az ilyen műveleteket.

Összesen 14 kollégánk dolgozott a 12 órán át tartó kiemelésen annak érdekében, hogy minél jobb állapotban tudjuk visszaadni a hajót a tulajdonosának. Egy elsüllyedt hajó kiemelése minden esetben izgalmas feladat a mentés megtervezésétől a kivitelezésig, és a csapat minden tagja számára felemelő látvány, amikor a vontatóhajó elindul a szerencsétlenül járt vitorlással a kikötőbe.

Reggel ez a kép fogadott minket a vízen

A 25 láb hosszú vitorláshajó legénysége a közelben hajózók, a rendezők motoroshajója, illetve a mi mentőhajónk segítségével épségben partra jutott, miután felborult az október második hétvégéjén rendezett versenyen. A vitorlás azonban elsüllyedt, és az időjárás miatt csak napokkal később tudtuk elkezdeni a kiemelését.

Lehorgonyoztunk
Készülés a merülésre

A hajó kiemelésének központi művelete hogy nagy méretű, mintegy 1 tonna emelőerővel bíró ballonokat rögzítünk a hajótesthez, a tőkesúly elé és mögé. A ballonokat erre a célra készült hevederekkel rögzítik búvár kollégáink a hajóhoz. Ezt a feladatot nagyon precízen kell elvégezni, hiszen ha lecsúsznak az emelés során, megsérülhet a hajó, és a mi eszközeink is, arról nem is beszélve, hogy még hosszabbra nyúlik a mentés.

Négy búvárkollégánk dolgozott a ballonok rögzítésén. Nem könnyű feladat ez, hiszen mindössze 10 Celsius fokos volt a víz, illetve a Balatonban olyan sötét van, hogy az orráig sem lát a víz alatt az ember. Ezen kívül ebben az esetben meg kellett küzdeni az iszappal is, mely vízvonalig ölelte körül a hajót. Ez nagy koncentrációt igénylő és egyben nagyon izgalmas technikai feladat volt búvárainknak.

Búváraink már a vízben


Összesen hat ballont rögzítettek, melyeket a mentésirányító hajón elhelyezett palackokból, csöveken keresztül töltöttek meg fokozatosan levegővel, végül ez a közelítőleg 8000 liter levegő dobta fel a hajót a víz felszínére. Felemlő pillanat volt ez a mentésben résztvevőknek, közel 7 órát dolgoztak csak aznap a hűvös időjárásban, hideg vízben azért, hogy ez megtörténjen.

Ezt a technológiát nem régóta használjuk, a korábban használt ballonokba a vízben tartózkodó búvároknak kellett beengedni a levegőt. Ennek az volt a veszélye, hogy a búvár beszorul a ballon és a hajó közé. Azért vásároltuk meg ezt a felszerelést, hogy a távolból tudjuk feltölteni levegővel a ballonokat, így mindenki biztonságban van.

Az elsüllyedt vitorlás immár a vízfelszínen
Szivattyúzás



A lehető legnagyobb gondossággal emeltük a vízfelszínre a vitorlást, és húztuk el Alsóörsre. A hajó csak három órával a kiemelés után érkezett vissza a kikötőbe, mert a vontatást megelőzően még ki kellett szivattyúznunk belőle a vizet, és felkészítenünk a útra. Számunkra presztízskérdés, hogy a lehető legkevesebb sérülés történjen egy műszaki mentés során - úgy vigyázunk más eszközére, mintha a miénk lenne. Ebben az esetben, szerencsére, adottak voltak a körülmények ahhoz, hogy speciális felszereléseinknek és kollégáink tapasztalatának köszönhetően ne keletkezzen kár az ötvenes években készült hajóban a kiemelés során.



Az eszközmentéshez három hajónk is felvonult. Egyrészt szükségünk volt egy olyan hajóra, amin biztonságban tudjuk elhelyezni a levegővel töltött palackokat, a nagyobb méretű eszközeinket, és van zárt része, így a búvárok melegben tudnak átöltözni, valamint a vitorlás vontatására is alkalmas. Az egyik mentőhajónk a víz kiszivattyúzáshoz szükséges eszközöket szállította, egy másik, egy sürgősségi mentőhajó, pedig azért vett részt az akcióban, hogy ha bárki megsérül a csapatunkból, mihamarabb ellátáshoz jusson. (Szerencsére erre nem volt szükség.)

Ehhez az akcióhoz drága felszerelést használtunk, és viszonylag nagy stábot delegáltunk a helyszínre. Egy ilyen mentés éppen ezért nem olcsó mulatság. Ha a hajó tulajdonosa kötött volna korábban BalatonHelp assistance szerződést, 25 százalékkal olcsóbban tudtuk volna elvégezni ezt a feladatot. (Más szolgáltatásaink pedig még olcsóbbak a Balatonon vitorlázóknak, amennyiben kötnek ilyen szerződést.)

A hajóinkhoz rögzített vitorlás és a felkavart iszap madártávlatból

A hajóvezetőkön, búvárokon, technikusokon és matrózokon kívül meg kell említenünk, hogy egyik egyesületi tagunk a saját hajóján érkezett a helyszínre Balatonlelléről azért, hogy étellel, köztük meleg gulyáslevessel lássa el az egész napos mentésben részt vevő kollégáinkat. Ennek nem csak a közérzetük javításában van szerepe, hanem nagyon fontos a búvárok teljesítményének fenntartásában is, és végső soron hozzájárul a biztonságukhoz is. A fokozott kalóriaigény kielégítése ugyanis elsődleges fontosságú az ilyen megfeszített, nehéz körülmények között, órákig végzett munka alkalmával.



Támogatók