Balatoni emberek: Interjú Alsóörs polgármesterével, Hebling Zsolttal

Szakszolgálatunk számos Balaton-parti településsel ápol kiváló munkakapcsolatot. Sok településvezető van a tó körül, aki rendkívül felelősségteljesen áll a vízbiztonság megteremtéséhez, és mindenben nagyon jól tudunk együttműködni. Közéjük tartozik Alsóörs polgármestere is, Hebling Zsolt is, akivel a vízbiztonsággal kapcsolatos feladatairól, élményeiről beszélgetünk.

Bagyó Sándor, Hebling Zsolt, Pay'r Egon, Rick Gergely 2020-ban, Alsóörsön a Vízimentőnapon

- Polgármester Úr tősgyökeres alsóörsi, úgyhogy látja, hogy az elmúlt évtizedekben mennyit változott a vízbiztonság a Balaton körül.

- Valóban, illetve abból a szempontból speciális a helyzetem, hogy édesanyám még az akkori tanácsnál dolgozott, és a hivatalnak volt egy irodája a strand főbejáratnál, ő is ott végezte a munkáját. Emiatt én szinte az egész nyarat a vízparton töltöttem egész kicsi korom óta. Annak idején, a 70-es években egy csónak volt kikötve a strandon, és fiatalokat kértek föl, hogy figyeljenek, csónakázzanak kicsit. Épp a településünk jegyzője mesélte nemrég, hogy még ő is volt vízimentő. De hát azt össze se lehet hasonlítani a mai, korszerű vízimentéssel!

- Nekünk, vízimentőknek az egyik legfontosabb tevékenységünk a felvilágosítás, az edukáció. Nagyon sok energiát fordítunk arra, hogy az emberek tudjanak a veszélyekről és arról is, hogy ezek ellenére is lehet biztonságosan strandolni. Önöket, balatoniakat hogyan tanították erre gyerekkorukban az idősebbek?

- Az alsóörsiek életét mindig is meghatározta három, régmúltban történt esemény. 1783-ban, 1828-ban, és 1893-ban is olyan halász tragédiák estek meg a Balatonon, amikor rengeteg családfő veszett oda a vízbe. Ezek mély nyomot hagytak bennünk. Nemcsak az elődeinkben, akik átélték a traumát, hanem a mostani generációk emlékezetébe is tulajdonképpen beleivódtak ezek a történetek. Emlékművet is állítottunk fel annak érdekében, hogy mindig emlékezzünk ezekre az eseményekre, és felhívjuk a figyelmet arra, hogy ez a tó gyönyörű, a nemzet kincse, imádjuk, szeretjük, de veszélyeket is hordozhat. A strand melletti parkban, a kikötőnél áll az alkotás, érdemes megnézni.

Én pedig, ha visszaemlékszem a gyerekkoromra, akkor a nagyon hirtelen jövő viharok jutnak eszembe. Akkor még nem villogó lámpákkal jelezték a közelgő vihart, hanem rakétákat lőttek fel, és egy kosarat fölemeltek a mólón. Erre mi mindig figyeltünk, mert minden gyerek tudta, hogy ez azt jelenti, bármikor, akár pillanatok alatt odaérhet a vihar. Hiába volt gyönyörű napsütés, egyszer csak föllőtték a piros rakétát, és akkor azonnal el kellett hagynunk a vizet és hazamenni, mert tudtuk, hogy jön az eső, jön a szél, jön a zivatar. Milyen más most, csak megnézzük a radart a telefonunkon, és ki tudjuk számítani, hogy ideér-e a zivatar, vagy elkerül minket.

Az alsóörsi Községi Strand vízimentőállása

- Alsóörs a tópart egy nagyon frekventált pontján fekszik, három nagyváros lakossága is önökhöz, illetve a keleti medence többi településére érkezik üdülni, strandolni. Veszprémre, Székesfehérvárra és Budapestre gondolok itt.

- És a győriek is ide érkeznek. Annak idején Mihálkovics Tivadar győri királyi közjegyző alapította a fürdőtelepet itt Alsóörsön. Akkor sok győri vásárolt itt nyaraló épületet (ahogyan akkor nevezték, villát), hiszen a legközelebbi pont Győr térsége és a Balaton között Alsóörs volt. Létezett egy vasútvonal, ami Veszprémet is érintette, itt volt a végállomása, tehát viszonylag gyorsan ide lehetett jutni. Még ma is a nyaraló épületeinknek egy nagy része Győr-Moson-Sopron vármegyei illetőségű.

A Rupert is Alsóörsön állomásozik

- Tehát nagyon forgalmas a turisztikai szezonban a település. Nem véletlen, hogy az egyik legfontosabb mentési pontunk épp Alsóörsön van. A kikötőben helyzetük el az egyik sürgőségi mentőhajónkat, a Rupertet, és az esetkocsink is szokott ott állomásozni. Az önkormányzatnak mit jelent az, hogy van önöknél egy vízimentési bázis?

- Ez mindenképpen egy óriási előny és megtiszteltetés a településünknek, ezek nagyon magas színvonalú technikai egységek, szárazföldön és vízen is pillanatok alatt el tudják érni a bajbajutottakat.

Nagyon fontosnak tartjuk a biztonságot: hiszen amikor a vendégek kiválasztják, milyen szempontok alapján döntsenek arról, hogy hol nyaraljanak, a biztonság mértéke bizonyosan nagyon elől szerepel. Nekünk mint strandüzemeltetőnek is természetesen az egyik első helyen van a biztonság, az összes egyéb szolgáltatás, például a gyep minősége, vagy a meder, vagy a WC-k állapota mellett. Nagyon fontos, hogy kulturált környezetbe érkezzen a vendég, de a legeslegfontosabb, hogy ne árnyékolja be a nyaralást egy tragédia, vagy egyéb negatív élmény. Mi azt szeretnénk, ha mindenki elégedetten távozna és térne vissza hozzánk, ahogyan a településünk jelmondata is mondja „Alsóörs vár, marasztal, visszavár!”. Ezt komolyan is gondoljuk, nekünk nagyon fontos az elégedett vendég. Az elégedettség megteremtéséhez elengedhetetlen a jól működő vízimentő szolgálat. Rendkívül jó a kapcsolatunk a vízimentők csapatával, nagyon korrekt az együttműködés.

2022-ben avattuk a mentőmellényállványt

- Alsóörs az egyik olyan település, ahol sikerült mentőmellényállványt felállítanunk a strandon. Miért kerülhetett épp az önök strandjára ez az ingyenesen gyerek mentőmellényeket biztosító szolgáltatás?

- Ehhez szponzort is be kellett vonni, hiszen nem olcsó mulatság az állvány létesítése. A Balatoni Yacht Club, egy helyben lévő vitorlás továbbképző központ finanszírozásának köszönhetően valósult meg. És bizonyára az is közrejátszott abban, hogy a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata érdemesnek találta a strandunkat az állvány felállítására, hogy egy nagyon közkedvelt fürdőhelyről van szó, évi 140 ezer látogatót vonz. Nagyon örülünk, hogy nálunk van egy ilyen állvány, és amikor csak tudjuk, segítjük propagálni a mentőmellény viselését.

-Ön társelnöke a Balatoni-szövetségnek. Abban a szervezetben szoktak vízbiztonsági kérdéseket megvitatni?

- Igen, ott nagyon sűrűn előjön ez a téma, hiszen az egy érdekvédelmi szervezet, és minden olyan téma felvetődhet, ami a Balaton jövőjét befolyásolhatja. Az utóbbi időben is vetettünk fel vízbiztonsággal kapcsolatos kérdéseket. Például divat lett a bóján való vitorlástárolás, amit jelenleg nem szabályoznak a jogszabályok, pedig szerintem ez is összefügghet a biztonsággal. De ott van a Kék Hullám Zászló minősítés, amit a Szövetség ad ki a legjobb balatoni strandoknak. A pontozás - ami alapján kiadjuk a minősítést-, egyik fontos eleme a vízimentés. Ezt a jövőben jobban ki lehetne domborítani, amit én szívesen fel is vállalok.