Bankszámlaszámunk: 10404955-49515811-00000000
IBAN: HU31 1040 4955 4951 5811 0000 0000
SWIFT/BIC kód:OKHBHUHB

Adószámunk: 18929885-2-19

Riasztás, segélykérés: +36 30 383 8383

Hogyan működik a mentésirányításunk?

Mentéseink koordinálását, legyen az ember mentése vagy műszaki mentés, Mentésirányítási Központunk végzi, amely a balatonakarattyai Honvéd Üdülőben kapott helyet.

A Központban nyári időszakban 24 órában dolgozik egy szolgálatvezető, akinek a munkáját egy diszpécser egészíti ki reggeltől estig. Szolgálatvezető és diszpécser nem lehet akárki nálunk, nagyon sok minden múlik a munkájukon. Kezdve attól, hogy minél gyorsabban induljon a mentőhajó egészen addig, hogy ellenőrizzék, mindig minden strandunkon időben megjelenjen reggel a vízimentő. Ezért csak nagyon tapasztalt, kiváló koordinációs és helyzetfelismerési képességgel rendelkező kollégáink kerülhetnek ezekbe a pozíciókba, olyanok, akikben mindannyian megbízunk.

A szolgálatvezető és a diszpécser koordinálja a strandi vízimentőinket, a mélyvízi mentést végző hajóink legénységét, a búvárszolgálatot és a sürgősségi betegellátást végző egészségügyi személyzetet. Mentésirányítási rendszerünket magunk alakítottuk ki az elmúlt bő két évtizedben azért, hogy minél gyorsabban és hatékonyan tudjunk segíteni.



A hivatalos nevén Magyar Honvédség Rekreációs, Kiképzési és Konferencia Központban található épületünkben a reggeli műszakváltáskor a szolgálatvezető többek közt átnézi az aznapi időjárás előrejelzést, frissíti és átnézi a hajósoknak szóló hirdetményeket, várható rendezvényeket, hogy minden feladatunkat jól tudjuk ellátni. Több számítógépet, rádiókészüléket, mobiltelefont és különböző szoftvereket használnak és hangolnak össze munka közben a diszpécserünkkel.

A strandokon dolgozó vízimentőinknek be kell jelentkezniük, amikor megkezdik a szolgálatukat. Ez a Balaton három medencéjében, meghatározott sorrendben rádión keresztül történik, attól függően, hogy hány órakor nyitnak a strandok. A nem balatoni strandokon szolgálatot teljesítők (például a Hévízi Strandfürdőben, vagy soproni strandokon dolgozók) telefonon jelentkeznek be és számolnak be arról, hogy a felszerelésük rendben van-e, vagy pótlásra, javításra szorulnak. A mentőhajók vezetői is jelentkeznek a Központnál, mikor megkezdik szolgálatukat. Mindannyiukkal a mentésirányítási központban dolgozó diszpécser kommunikál.





A strandi vízimentők saját rádiós csatornánkon jelzik, ha olyan sérülés történik a strandjukon, amihez magasabb szintű ellátás szükséges, a megfelelő egységet a Központ riasztja a helyszínre. Illetve a vízimentők azt is mondják, ha vízből mentésbe kezdenek, így a Központ a legközelebbi mentőhajót küldi segítségül. Amennyiben nem lassítja, veszélyezteti a mentést (például, ha kettő, vagy több vízimentő dolgozik az egyik strandon), vízimentőink folyamatosan kommunikálnak az esetről a Központtal, hiszen a mentés rögzítése, dokumentálása is nagyon fontos feladat.

A Központban dolgozó kollégák tartják a kapcsolatot a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitánysággal, az Országos Mentőszolgálattal, az Országos Meteorológiai Szolgálat Siófoki Obszervatóriumával, illetve szükség esetén az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatósággal. A Siófoki Obszervatórium külön felületet biztosít számunkra, ahol összesítve láthatjuk a jelenlegi és várható időjárási körülményeket. Ha változik a viharjelzés, azt diszpécser kollégánk beolvassa rádión az érintett strandok vízimentőinek, illetve a 22-es és 20-as VHF információs csatornán is a hajósoknak. Nekik egyéb információkat is biztosítunk ezen a két csatornán, meteorológiai előrejelzéseket olvasunk be, valamint hajózási információkat is napi három alkalommal (például, ha egy rendezvény miatt lezárnak a vízen területeket).

Vészhelyzet esetére kialakításra került a Balatrönk 2 rendszeren egy rádiós segély csatorna, amit általában vitorlásversenyeken szoktak használni a Balatonon. Minden ezen a csatornán leadott segélykérés is automatikusan befut a Mentésirányítási Központunkba.

Erős szél

Mentésirányításunkat a riasztási számunkon (+36 30 3 83 83 83), a BalatonHelp okostelefon applikáción keresztül vagy a hajósok által használt 16-os segélykérő csatornán keresztül lehet elérni. A Balatonon strandolóknak, sportolóknak azt ajánljuk, hogy töltsék le a BalatonHelp applikációt, mert ezen keresztül tudnak a leggyorsabban segítséget kérni. Amennyiben a BalatonHelppel riasztanak minket, szolgálatvezetőnk látja a segítséget kérő GPS koordinátáit a monitoron és a telefonszámot is, amiről érkezett a segélykérés, így azonnal hívja is a bajbajutottat. Műszaki mentést is a leghasznosabb BalatonHelpen keresztül kérni.

Köszönjük szépen a Magyar Honvédség, a Siófoki Meteorológiai Obszervatórium, a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság, az Országos Mentőszolgálat és a Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület segítségét abban, hogy Mentésirányítási Központunk működéséhez hozzájárulnak!

Ismerje meg támogatóinkat

Ismerje meg együttműködő partnereinket

1%