Riasztás, segélykérés: +36 30 383 8383
Toyo Tires

Balatoni emberek: Interjú Alsóörs polgármesterével, Hebling Zsolttal

Szakszolgálatunk számos Balaton-parti településsel ápol kiváló munkakapcsolatot. Sok településvezető van a tó körül, aki rendkívül felelősségteljesen áll a vízbiztonság megteremtéséhez, és mindenben nagyon jól tudunk együttműködni. Közéjük tartozik Alsóörs polgármestere is, Hebling Zsolt is, akivel a vízbiztonsággal kapcsolatos feladatairól, élményeiről beszélgetünk.

Bagyó Sándor, Hebling Zsolt, Pay'r Egon, Rick Gergely 2020-ban, Alsóörsön a Vízimentőnapon

- Polgármester Úr tősgyökeres alsóörsi, úgyhogy látja, hogy az elmúlt évtizedekben mennyit változott a vízbiztonság a Balaton körül.

- Valóban, illetve abból a szempontból speciális a helyzetem, hogy édesanyám még az akkori tanácsnál dolgozott, és a hivatalnak volt egy irodája a strand főbejáratnál, ő is ott végezte a munkáját. Emiatt én szinte az egész nyarat a vízparton töltöttem egész kicsi korom óta. Annak idején, a 70-es években egy csónak volt kikötve a strandon, és fiatalokat kértek föl, hogy figyeljenek, csónakázzanak kicsit. Épp a településünk jegyzője mesélte nemrég, hogy még ő is volt vízimentő. De hát azt össze se lehet hasonlítani a mai, korszerű vízimentéssel!

- Nekünk, vízimentőknek az egyik legfontosabb tevékenységünk a felvilágosítás, az edukáció. Nagyon sok energiát fordítunk arra, hogy az emberek tudjanak a veszélyekről és arról is, hogy ezek ellenére is lehet biztonságosan strandolni. Önöket, balatoniakat hogyan tanították erre gyerekkorukban az idősebbek?

- Az alsóörsiek életét mindig is meghatározta három, régmúltban történt esemény. 1783-ban, 1828-ban, és 1893-ban is olyan halász tragédiák estek meg a Balatonon, amikor rengeteg családfő veszett oda a vízbe. Ezek mély nyomot hagytak bennünk. Nemcsak az elődeinkben, akik átélték a traumát, hanem a mostani generációk emlékezetébe is tulajdonképpen beleivódtak ezek a történetek. Emlékművet is állítottunk fel annak érdekében, hogy mindig emlékezzünk ezekre az eseményekre, és felhívjuk a figyelmet arra, hogy ez a tó gyönyörű, a nemzet kincse, imádjuk, szeretjük, de veszélyeket is hordozhat. A strand melletti parkban, a kikötőnél áll az alkotás, érdemes megnézni.

Én pedig, ha visszaemlékszem a gyerekkoromra, akkor a nagyon hirtelen jövő viharok jutnak eszembe. Akkor még nem villogó lámpákkal jelezték a közelgő vihart, hanem rakétákat lőttek fel, és egy kosarat fölemeltek a mólón. Erre mi mindig figyeltünk, mert minden gyerek tudta, hogy ez azt jelenti, bármikor, akár pillanatok alatt odaérhet a vihar. Hiába volt gyönyörű napsütés, egyszer csak föllőtték a piros rakétát, és akkor azonnal el kellett hagynunk a vizet és hazamenni, mert tudtuk, hogy jön az eső, jön a szél, jön a zivatar. Milyen más most, csak megnézzük a radart a telefonunkon, és ki tudjuk számítani, hogy ideér-e a zivatar, vagy elkerül minket.

Az alsóörsi Községi Strand vízimentőállása

- Alsóörs a tópart egy nagyon frekventált pontján fekszik, három nagyváros lakossága is önökhöz, illetve a keleti medence többi településére érkezik üdülni, strandolni. Veszprémre, Székesfehérvárra és Budapestre gondolok itt.

- És a győriek is ide érkeznek. Annak idején Mihálkovics Tivadar győri királyi közjegyző alapította a fürdőtelepet itt Alsóörsön. Akkor sok győri vásárolt itt nyaraló épületet (ahogyan akkor nevezték, villát), hiszen a legközelebbi pont Győr térsége és a Balaton között Alsóörs volt. Létezett egy vasútvonal, ami Veszprémet is érintette, itt volt a végállomása, tehát viszonylag gyorsan ide lehetett jutni. Még ma is a nyaraló épületeinknek egy nagy része Győr-Moson-Sopron vármegyei illetőségű.

A Rupert is Alsóörsön állomásozik

- Tehát nagyon forgalmas a turisztikai szezonban a település. Nem véletlen, hogy az egyik legfontosabb mentési pontunk épp Alsóörsön van. A kikötőben helyzetük el az egyik sürgőségi mentőhajónkat, a Rupertet, és az esetkocsink is szokott ott állomásozni. Az önkormányzatnak mit jelent az, hogy van önöknél egy vízimentési bázis?

- Ez mindenképpen egy óriási előny és megtiszteltetés a településünknek, ezek nagyon magas színvonalú technikai egységek, szárazföldön és vízen is pillanatok alatt el tudják érni a bajbajutottakat.

Nagyon fontosnak tartjuk a biztonságot: hiszen amikor a vendégek kiválasztják, milyen szempontok alapján döntsenek arról, hogy hol nyaraljanak, a biztonság mértéke bizonyosan nagyon elől szerepel. Nekünk mint strandüzemeltetőnek is természetesen az egyik első helyen van a biztonság, az összes egyéb szolgáltatás, például a gyep minősége, vagy a meder, vagy a WC-k állapota mellett. Nagyon fontos, hogy kulturált környezetbe érkezzen a vendég, de a legeslegfontosabb, hogy ne árnyékolja be a nyaralást egy tragédia, vagy egyéb negatív élmény. Mi azt szeretnénk, ha mindenki elégedetten távozna és térne vissza hozzánk, ahogyan a településünk jelmondata is mondja „Alsóörs vár, marasztal, visszavár!”. Ezt komolyan is gondoljuk, nekünk nagyon fontos az elégedett vendég. Az elégedettség megteremtéséhez elengedhetetlen a jól működő vízimentő szolgálat. Rendkívül jó a kapcsolatunk a vízimentők csapatával, nagyon korrekt az együttműködés.

2022-ben avattuk a mentőmellényállványt

- Alsóörs az egyik olyan település, ahol sikerült mentőmellényállványt felállítanunk a strandon. Miért kerülhetett épp az önök strandjára ez az ingyenesen gyerek mentőmellényeket biztosító szolgáltatás?

- Ehhez szponzort is be kellett vonni, hiszen nem olcsó mulatság az állvány létesítése. A Balatoni Yacht Club, egy helyben lévő vitorlás továbbképző központ finanszírozásának köszönhetően valósult meg. És bizonyára az is közrejátszott abban, hogy a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata érdemesnek találta a strandunkat az állvány felállítására, hogy egy nagyon közkedvelt fürdőhelyről van szó, évi 140 ezer látogatót vonz. Nagyon örülünk, hogy nálunk van egy ilyen állvány, és amikor csak tudjuk, segítjük propagálni a mentőmellény viselését.

-Ön társelnöke a Balatoni-szövetségnek. Abban a szervezetben szoktak vízbiztonsági kérdéseket megvitatni?

- Igen, ott nagyon sűrűn előjön ez a téma, hiszen az egy érdekvédelmi szervezet, és minden olyan téma felvetődhet, ami a Balaton jövőjét befolyásolhatja. Az utóbbi időben is vetettünk fel vízbiztonsággal kapcsolatos kérdéseket. Például divat lett a bóján való vitorlástárolás, amit jelenleg nem szabályoznak a jogszabályok, pedig szerintem ez is összefügghet a biztonsággal. De ott van a Kék Hullám Zászló minősítés, amit a Szövetség ad ki a legjobb balatoni strandoknak. A pontozás - ami alapján kiadjuk a minősítést-, egyik fontos eleme a vízimentés. Ezt a jövőben jobban ki lehetne domborítani, amit én szívesen fel is vállalok.

Ismerje meg támogatóinkat

Balaton Fejlesztési Tanács
GARMIN
Halker
Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit Kft.
Helikon

AbOvo Média Kft.
Rudy Project
CodeVision Kft.
Igor Corner Internet Kft.