Riasztás, segélykérés: +36 30 383 8383
Toyo Tires

Négy gimnazistát mentettünk ki egy süllyedő vitorlásról

Néhány napja négy középiskolás egy Kalóz vitorlással szállt vízbe Balatonszárszón. Már távol voltak a parttól, amikor megérkezett a vihar, felborultak és a hajó elkezdett süllyedni. Az volt a szerencséjük, hogy volt a közelben egy vitorlás, melynek legénysége riasztott bennünket.

A négyből három fiatalnak volt mentőeszköze, negyedik társuk anélkül kapaszkodott a süllyedő hajóba, erős hullámzásban, ott, ahol 4 méter a vízmélység.

A kép a helyszínre érkezéskor készült az Alfa sürgősségi mentőhajónkból

Egy pénteki napon, kora este kaptunk egy vészjelzést a BalatonHelp alkalmazáson keresztül. Ilyenkor mentésirányítási központunk mindig felhívja azt a számot, amiről a jelzés érkezett. A telefont nem vették fel, ilyenkor automatikusan indítjuk mentőhajónkat a BalatonHelpen keresztül érkezett GPS-koordinátákhoz.

Sürgősségi mentőhajónk néhány percen belül megérkezett, és látta, hogy egy felborult kis vitorlásba négy fiatal kapaszkodik. A hajó nagy része ekkor már víz alatt volt, a vízmélység négy méter azon a részen. A kamaszok 1100 méterre voltak a partól, ilyen viharban biztosan nem tudtak volna kiúszni, valószínűleg még addig sem, ahol már biztonsággal leér a lábuk. Egyikükön volt mentőmellény, a másikukon egy sportmellény, a harmadik egy mentőpatkóba kapaszkodott, negyedik társuknak semmilyen védőfelszerelése nem volt.



Nem ők hívtak minket, mert mind a négyük telefonja a hajóban volt, hanem egy közeli vitorlásról küldték a vészjelzést. A mentőpatkót is erről a vitorlásról dobták oda a srácoknak, és ammenyire az időjárási körülmények engedték, próbáltak a közelben maradni, és figyelni, hogy mi történik a fiatalokkal. Nagyon meggyorsította a mentést azt, hogy pontosan tudtuk, hova kell menni, annak köszönhetően, hogy BalatonHelpen keresztül történt a hívás. Ha telefonon hívnak minket, és csak körülbelül tudjuk, hogy hol kell keresni a bajbajutottakat, akkor nehezebben találtuk volna meg őket. Ilyen nagy hullámzásban, kora este nagyon nehéz észrevenni egy felborult Kalózt.

A három fiú és a lány az egyikük édesapjának kis vitorlásával indult el, és valószínűleg nem figyelték a viharjelzést, mert elsőfokú viharjelzésben már csak 500 métert távolodhattak volna el a parttól egy ilyen hajóval, és másodfokúban pedig már egyáltalán nem lehettek volna a vízen. Amikor riasztottak minket, már legalább 40 perce másodfokú viharjelzés volt. Egy ilyen kis vitorlás pillanatok alatt felborul erős szélben, igazság szerint nincs is értelme vízen lenni vele ilyen körülmények között. A hajóban voltak mentőmellények, ketten a borulás után fel is tudták gyorsan venni, de a többieknek erre már nem volt idejük. (És úgy tudjuk, csupán 3 darab mellény volt náluk.)



A fiatalokat kiemeltük a mentőhajónkra, semmi bajuk nem esett, azon kívül, hogy nagyon megijedtek. Miután betakaróztak, az is nagy megnyugvást jelentett, hogy ismerős arc mosolyog rájuk: az egyik matróz kollégánk abban a gimnáziumban testnevelő tanár, ahova járnak, illetve jártak. Balatonföldvárra tudtuk kivinni őket, ott a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság Rendőrőrsén látták őket vendégül a vízirendészet munkatársai addig, amíg megérkezett értük az egyik rokonuk.

A viharos időjárás miatt a vitorlásuk mentését már nem tudtuk megkezdeni. Másnap végeztük ezt a tulajdonos és a fia segítségével, a hajóból addigra már csak egy félméteres darab látszott ki. Nagyon lassan tudtuk kötelek segítségével kivontatni kb. 130 centiméteres vízmélységig. Ott az elejét és a hátulját ketten megemelve és a térdükön támasztva, a fiú vödörrel el tudta kezdeni kimerni belőle a vizet. Egy idő után vissza tudtuk fordítani, és onnan már a tulajdonosok húzták ki a partra.



Nagyon örülünk, hogy a fiataloknak semmi baja nem esett. DE! ARRA SZERETNÉNK KÉRNI MINDENKIT, AKI VÍZRE SZÁLL - akár vitorlással, akár egyéb sporteszközzel, vagy strandeszközzel-, hogy:

  • a parton vegyen fel mentőmellényt, ne csak a hajóba, vagy a deszkára téve vigye
  • a telefonja vízhatlan tokban legyen, a nyakába vagy a vállára keresztben akasztva
  • a telefon legyen rendesen feltöltve
  • ha a Balatonra megy, töltse le ingyenes segélyhívó applikációnkat, a BalatonHelpet - más vizeken a 112-t hívja, ha bajba kerül
  • szóljon valakinek, hogy vízre száll, aki tud intézkedni, ha nem jön vissza időben, vagy akár figyeli a partról
  • olvasson időjárás előrejelzést, nézze meg a radart, mielőtt indul, akkor is, ha jó idő van
  • ne tévessze meg, hogy a parton úgy érzi, nagyon enyhe szél van. Néhány tíz méterre a vízen már süvítő szél lehet belőle (hiszen ott nincsenek tereptárgyak, geológiai képződmények, fák stb., amelyek lelassítják a légmozgást)

  • ha a 4 nagy tavunkon van, figyelje útközben, hogy nem változik-e a viharjelzés állapota
  • nézzen utána, hogy az általa használt sporteszközre, strandeszközre milyen jogszabályok vonatkoznak (meddig mehet el, és a viharjelzés mit jelent számára ebben a tekintetben)




Ismerje meg támogatóinkat

MOL
MOL-Új Europa
FGSZ
Das Welt Auto
PwC Magyarország
Telekom
Hungarikum Alkusz
Szoftver.hu
Innovációs és Technológiai Minisztérium
Balaton Fejlesztési Tanács
GARMIN
Halker
Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit Kft.
Helikon
Rudi Transport Kft.
Abroncs kereskedőház
Bethlen Gábor Alapkezelő
MINISZTERELNÖKSÉG

Ismerje meg együttműködő partnereinket

Pannon-Work
Sea-Help
Pest Megyei Kutató-Mentő Szolgálat
Az Országos Meteorológiai Szolgálat
Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület
Wein János Alapítvány
Balatonfüredi Yacht Club
Képmás
Bujdosó Pincészet
AbOvo Média Kft.
BL YachtClub & Apartments
Rudy Project
CodeVision Kft.
Igor Corner Internet Kft.
CarNet csoport
melodiak
Kürt Zrt
Galco
1%