Riasztás, segélykérés: +36 30 383 8383
Toyo Tires

10 hasznos tanács, hogy biztonságban vágj neki a Kékszalagnak!

Zánka, 2015. június 20.
A Magyar Vitorlás Szövetséggel együtt összeszedtük azon legfontosabb tanácsokat, amiket mindenképp érdemes megfogadni, az élvezetes és biztonságos Kékszalag versenyzéshez. Talán még a gyakorlottabb versenyzők sem árt ha átolvassák!

A Kékszalag a balatoni vitorlázók nagy erőpróbája, amelyen nemcsak a profi, sok vihart megért vitorlásversenyzők indulnak, hanem olyan csapatok is, amelyek évente csak egyszer, ezen a regattán, vagy legfeljebb néhány túraversenyen állnak rajthoz. Bizonyára így lesz ez a 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíjon is, amely július 2-án rajtol majd Balatonfüred elől. Rövid írásunkkal azoknak szeretnénk segíteni, akik kevés versenytapasztalattal rendelkeznek, ám komolyan mérlegelik, hogy elinduljanak a versenyen.

Ha megfogadják tanácsainkat, biztos, hogy sok örömük lesz a versenyzésben, és jövőre, még több tapasztalattal felvértezve eljönnek újra!

1. Készítsük fel a hajót!


A Kékszalag hosszú távú verseny, amely próbára teszi a hajót is. Ha egy bosszantó technikai hiba miatt sok óra versenyzés után kell esetleg feladnunk, csak magunkat hibáztathatjuk majd.

Ezért mindenképpen nézzük át a kötélzetet, a láthatólag sérült, elhasználódott köteleket cseréljük ki. Menjünk végig a hajón, és minden csavart húzzunk meg. Vizsgáljunk meg minden veretet, nem repedt vagy törött-e valamelyik. Nézzünk fel az árbocra: nem látunk-e sérülést valamelyik drótkötélen – az árboctörés komoly haváriákat okozhat. A csigákat és mozgó alkatrészeket ellenőrizzük: nem szorulnak? Ha igen, olajozás, zsírzás, de néhány esetben a sima vizes alapos mosás is segíthet a problémán.

Ellenőrizzük le a motort, vizsgáljuk át a horgonyt, a horgonykötelet. Legyen velünk egy megfelelő hosszúságú vontatókötél, és vizsgáljuk át a vontatási pontokat.

Feltétlenül nézzük át a navigációs fények működését, az akkumulátor legyen feltöltve, és egy pót-akkumulátor sem árthat.

A vitorlák állapotát is ellenőrizzük, ha szükséges, javíttassuk!

2. Válasszunk megfelelő legénységet!

Nagyon fontos, hogy olyan csapat legyen a hajón, amely akkor is képes a biztonságos vitorlázásra, ha egy kulcsember fáradtság vagy rosszullét miatt kiesne. A minimálisan előírt létszám kevés: a Balatonfüredre vitorlázással együtt akár három éjszakát is a vízen tölthetünk, alvásra pedig mindenkinek szüksége lesz. Ezért rajtunk kívül legyen még legalább két olyan ember a hajón, aki szükség esetén kormányosként is bevethető.

3. Gyakoroljunk!

Ha megvan a legénység, legalább két-három alkalommal vitorlázzunk velük együtt hosszabb időtartamot. Mindenki gyakorolja a saját feladatát, osszuk el a munkát, és gyakoroljuk, hogy veszélyhelyzetben – például ha egy csapattag vízbe esik –, mit kell tenni. Ha lehet, induljunk egy versenyen is: jó lehetőség erre a Kékszalagot megelőző Fehér Szalag, vagy a Horváth Boldizsár Emlékverseny.

4. Pihenjük ki magunkat a verseny előtt!

Ne az utolsó pillanatban essünk be a hajóba. A rajt csütörtökön van, aki szerda délután érkezik, annak még hátra lesz a nevezés, az autózás Balatonfüredre, a hajó bepakolása – s mindezek után a hajnali kelés, hogy elérjék a rajtot. A verseny alatt keveset tudunk aludni,ezért érdemes alaposan kipihenni magunkat, s akár már kedden leérkeznünk a hajóhoz. Így mindenre marad idő, a kisebb hibák kijavítására is.

5. Készüljünk fel mindenféle időjárásra!

A Balaton nagyon szélsőséges időjárási körülményekre képes júliusban. Nyáron a vízen akár 37-38 fok is lehet, hajnalban viszont még szélcsendben is didereghetünk. Ezért készüljünk fel ruházatunkkal arra, hogy viharos szélben és esőben se fázzunk, nappal pedig meg tudjuk magunkat védeni a perzselő napsütés ellen. Nem maradhat otthon a magas faktorszámú napvédő krém, széles karimájú kalap, sapka, kesztyű, vízhatlan ruha és a többi fontos felszerelés sem.

6. Sok folyadék, megfelelő ételek

A sportteljesítmény a szokottnál jóval nagyobb kalóriafelvétellel jár. Ezért vigyünk magunkkal megfelelő mennyiségű ételt, lehetőleg könnyen felszívódó, hamar energiát adó táplálékok formájában. Rengeteg folyadékra lesz szükségünk – ezt ásványvíz formájában érdemes a fedélzetre hordani. A bevásárlást ne hagyjuk az utolsó pillanatra! Előre gondoljuk végig, hogy hány embernek, mire lesz szüksége,és osszuk el a bevásárlandókat a legénység tagjai között.

7. Navigáció és biztonság

A Kékszalag versenyutasítása tartalmazza a kerülendő pályajelek GPS-pozícióit. Ezt mindenképpen már előzetesen vigyük fel saját GPS-ünkre, mert folyamatosan tájékoztat majd arról, hogy hol tartunk a versenyben, és éjszaka vagy rossz látási viszonyok esetén sem fogunk rossz irányba hajózni. Legyen nálunk tartalék GPS,tartalék elemek, illetve akkumulátorok, mert a telefonok vagy más műszerek sok áramot fogyasztanak, és hamar lemerülnek.

A hajón legyen elegendő mentőmellény, és azt nappal már elsőfokú viharjelzés esetén vegyük fel, éjszaka pedig minden esetben viseljük. Ellenőrizzük és próbáljuk ki a lifebelt használatát, és aki éjszaka elhagyja a cockpitot, minden esetben kösse be magát.

Figyeljünk másokra, figyeljünk magunkra, és időben kerüljük el a veszélyhelyzeteket, más hajók túlzott közelségét.

8. Figyeljük az időjárás-előrejelzést!

Ma már rengeteg forrásból lehet egészen pontos időjárás-előrejelzésekhez jutni. Az okostelefonokon, vagy más eszközökön a változásokat is nyomon lehet követni – figyeljünk és készüljünk fel az eseteges zivatarokra, erősödő szélre vagy éppen a tartós szélcsendre.

9. Készüljünk fel a vészhelyzetekre!

Készüljünk fel arra, hogy mit teszünk, ha veszélyhelyzet adódik. Az ingyenes Balatonhelp alkalmazást érdemes előre letölteni az okostelefonokra, így egy gombnyomással elindítható a segélykérés, ha baj van! A vízimentők telefonszáma: +36 30 3 83 83 83. A VHF hajózási rádió segélykérő csatornája: 16-os (156,8 MHZ). A BalaTrönk rádiós rendszer segélykérő csatornái: 3E, 13.

Érdemes megfontolni a Balatonhelp assistance megkötését, hogy ha technikai mentésre kerül a sor, spórolhassunk a költségeken! MVSz tagoknak 20 százalék kedvezmény jár. Információk: www.balatonhelp.hu

10 tanács: Nyugalom, higgadtság – fél győzelem

A Kékszalag rendkívül hosszú verseny, tartalékoljuk az energiáinkat a végére. Nagyon sokan már a kenesei bójához érve elfáradnak,pedig a verseny sokszor visszafelé, a nyugati medence közepén dől el. Tartsunk a mezőnnyel, a fontos pillanatokban koncentráljunk, de a hosszú, könnyen vitorlázható szakaszokon lazítsunk, engedjük át a kormányt másnak, hogy legyen energiánk a végére.






Ismerje meg támogatóinkat

MOL
MOL-Új Europa
FGSZ
Das Welt Auto
PwC Magyarország
Telekom
Hungarikum Alkusz
Szoftver.hu
Innovációs és Technológiai Minisztérium
Balaton Fejlesztési Tanács
GARMIN
Halker
Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit Kft.
Helikon
Rudi Transport Kft.
Abroncs kereskedőház
Bethlen Gábor Alapkezelő
MINISZTERELNÖKSÉG

Ismerje meg együttműködő partnereinket

Pannon-Work
Sea-Help
Pest Megyei Kutató-Mentő Szolgálat
Az Országos Meteorológiai Szolgálat
Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület
Wein János Alapítvány
Balatonfüredi Yacht Club
Képmás
Bujdosó Pincészet
AbOvo Média Kft.
BL YachtClub & Apartments
Rudy Project
CodeVision Kft.
Igor Corner Internet Kft.
CarNet csoport
melodiak
Kürt Zrt
Galco
1%