Riasztás, segélykérés: +36 30 383 8383
Toyo Tires

Befejeződött a Hableány roncsának kiemelése, elkezdődhetnek a további vizsgálatok

Komoly előkészítés és felkészülés után, tegnap kora reggel megkezdték a Hableány roncsának kiemelését.

Fotó: VMSZ Média

A Clark Ádám úszódaru elfoglalta helyét, ahonnan az emelést végrehajtotta, így összeállt a négy hajóból álló úszómű. A darushajó pozicionálása, rögzítése, az úszómű “összeigazítása” a sodrásban nem volt egyszerű. A munkálatok megkezdése előtt újra ellenőrizték a hevederekhez rögzített kötélrendszert is. Ezután kezdődött meg a kiemelési folyamat, amely pontos, összehangolt munkát igényelt minden egyes résztvevőtől.




Fotó: VMSZ Média

A Hableány kiemelése csaknem nyolc órán át tartott. A roncsot, az előzetes tervek szerint, több fázisban emelték ki. A folyamat a következőképp zajlott. Először a kapitányi hídig emelték meg a hajót, majd a teremszintig, aztán a vízvonalig, majd végül az egész járművet a felszínre hozták. A kiemelésben részt vevő szakemberek elmondták, hogy a művelet legkritikusabb pontja az volt, amikor a meder aljától elemelkedett a hajótest.

A búvárok minden egyes fázis során behatoltak a hajótestbe, hogy eltávolítsák a munkálatokat akadályozó tárgyakat és átvizsgálják a hajó egyes területeit, esetleges holttestek után kutatva.


Fotó: VMSZ Média

Amikor a kapitányi híd felszínre került, a műveletet végzők megálltak az emeléssel, és egy tűzoltóbúvár felderítette ezt a területet. Ezután a mosdót és a gépház felé vezető lépcsőt vizsgálta át. A felderítés után újabb emelés, majd szivattyúzás következett. A folyamatot nehezítette, hogy egy újabb hevedert is be kellett kötni a Hableányra, mert sérülést találtak a hajó jobb oldalán. A kiemelést tovább nehezítette az is, hogy a roncs besodródott az uszály alá.
A terem átvizsgálása után a Hableányt tovább emelték. A roncs felszínre kerülésekor először a hajó orrát emelték, majd ehhez igazították a hátulját, aztán két csörlő segítségével átemelték egy uszályra, rögzítették a roncsot, majd a Botond nevű tolóhajó irányításával elszállították a csepeli szabad kikötőbe.

A hajótestben végzett többszöri felderítés során négy holtestet találtak a búvárok.
A hatóságok felkészültek a Hableányból esetlegesen kiömlő üzemanyag felfogására is, mivel a hajótestben körülbelül 1400 liter gázolaj lehetett.



Fotó: VMSZ Média

Kora délután zárultak le a kiemelési munkálatok. A sérült hajót most egy – már napokkal korábban kialakított - lezárt területen vizsgálják. A speciális, erre kialakított helyszínen a szakemberek rendőrségi, hajózási és nautikai vizsgálatokat folytatnak az elkövetkező időszakban.



Fotó: VMSZ Média

Személyes zárógondolatként szeretnénk elismerésünket kifejezni mindazoknak, akik szaktudásukkal segítették ezt az igen nehéz és komoly munkafolyamatot. A TEK kiemelkedő, profi és maximálisan empatikus hozzáállása példaértékű volt. Örülünk, ha csak egy picivel is, de mi is hozzájárulhattunk ehhez a nem mindennapi csapatmunkához.

Forrás: A cikk az M1 híradó beszámolói és a TEK Társadalmi Kapcsolatokért Felelős Osztály vezetőjének hétfői nyilatkozata alapján íródott.

Ismerje meg támogatóinkat

MOL
MOL-Új Europa
FGSZ
Das Welt Auto
PwC Magyarország
Telekom
Hungarikum Alkusz
Szoftver.hu
Innovációs és Technológiai Minisztérium
Balaton Fejlesztési Tanács
GARMIN
Halker
Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit Kft.
Helikon
Rudi Transport Kft.
Abroncs kereskedőház
Bethlen Gábor Alapkezelő
MINISZTERELNÖKSÉG

Ismerje meg együttműködő partnereinket

Pannon-Work
Sea-Help
Pest Megyei Kutató-Mentő Szolgálat
Az Országos Meteorológiai Szolgálat
Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület
Wein János Alapítvány
Balatonfüredi Yacht Club
Képmás
Bujdosó Pincészet
AbOvo Média Kft.
BL YachtClub & Apartments
Rudy Project
CodeVision Kft.
Igor Corner Internet Kft.
CarNet csoport
melodiak
Kürt Zrt
Galco
1%