Hogyan biztosítjuk a Kékszalagot?
Ma reggel rajtolt el a Kékszalag vitorlásverseny, melyet mi biztosítunk a Magyar Vitorlás Szövetség motoros hajóival és a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság egységeivel együttműködésben.
A Versenykoordinációs Központot a Balatonfüredi Yacht Clubban állítottuk fel. Kollégáink 48 órában szolgálnak ott, íme néhány részlet arról, hogy milyen feladataik vannak annak érdekében, hogy az a legalább 3000 ember, aki elindult a Kékszalagon, a lehető legnagyobb biztonságban legyen.A Versenykoordinációs Központban tartózkodik a verseny mentésirányítója, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának elnöke, Bagyó Sándor. Rajta kívül 6 vízimentő kolléga dolgozik itt diszpécserként ebben a 48 órában, amíg tart a Kékszalag, ők a mentés koordinálásában vesznek részt, valamint naplózási feladataik is vannak.
A verseny koordinációja és kommunikációja alapvetően rádiókészülékeken zajlik, több rádiós rendszer fekszik az asztalunkon, melyeket a Novofer Zrt. munkatársai építettek ki és felügyelnek a verseny alatt. (Számos biztonsági technológiát is felszereltek annak érdekében, hogy áramszünet, vihar vagy bármilyen váratlan esemény estén is probléma mentesen működjenek ezek a rendszerek.)
Több rádiócsatornát is használunk párhuzamosan a verseny alatt. Az egyiken a verseny rendezőivel kommunikálunk, ezen halljuk például azt is, ha valamelyik egység elhaladt valamelyik bójánál. Az egész Balatont lefedő általános segélyhívócsatornát is használjuk, illetve azt is, amelyik speciálisan a keleti medencében, illetve a nyugati medencében működik. Ezen is kérhetnek információt vagy segítséget a versenyzők.
Van egy rádiócsatorna, amelyen azok a hatóságok, állami szervek kommunikálnak, amelyeknek szükség esetén lehet faladatuk a Kékszalagon (az Országos Mentőszolgálat, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság stb.), ennek a csatornának az elérésére egy külön készüléket használunk.
A Magyar Telekom Nyrt. üzemeltet egy telefonszámot a verseny idején, ez diszpécser kollégáink asztalán csörög. (Ha épp mindegyik vonalunk foglalt, akkor a hívás automatikusan a Mentésirányítási Központunkba kapcsol, amely egész szezonban irányítja a mentést a Balatonon.) Ezen a telefonszámon tömeges smseket is tudunk küldeni a versenyzőknek. Ezt csak abban az esetben vetjük be, amennyiben a biztonságukat befolyásoló helyzetről kapunk tudomást, például egy közelgő, markáns időjárásváltozás esetén. Az Országos Meteorológiai Szolgálat Siófoki Obszervatóriumával folyamatos kapcsolatban vagyunk, mint ahogyan a viharjelző rendszer üzemeltetőjével, az RSOE-vel is.
És ezen a telefonszámon kell jelezniük a versenyzőknek, ha idő előtt feladják a versenyt. Ez azért fontos, mert a Kékszalag lefújása után pontosan látnunk kell, hogy mindenki biztonságban megérkezett-e valamelyik kikötőbe. Ha nincs erről információnk, minden esetben felvesszük a kapcsolatot az adott versenyzővel.
Ezen kívül van még egy rádiókészülék az asztalunkon, melyen keresztül a verseny biztosításában részt vevő saját mentőhajóinkat tudjuk elérni. A ma szolgáló 11 hajónk közül 4 sürgősségi egység, melyeken mentőtiszt és mentőápoló is szolgál.
A rádión és a telefonvonalon kívül saját applikációnkon keresztül is kérhetnek segítséget a bajba jutott vitorlázók. Tegnap, a nevezés során minden versenyzőnek bemutattuk a BalatonHelp alkalmazást, hiszen ez a leggyorsabb módja a segítségkérésnek jelenleg a Balatonon. (A BalatonHelp a teljes lakosság részére készült, nem csak vitorlázóknak fejlesztettük, érdemes mindenkinek letölteni, aki csak egy napot is eltölt a Balaton mellett.)
A rádiós rendszereken beérkező információkon kívül mi is követjük a hajókat egy nagy kivetítőn annak az alkalmazásnak a segítségével, amelyet a verseny rendezői használnak. Ezen kívül látjuk annak az öt balatoni webkamerának a képét is, melyek segítségével a mentésirányító akár rá tud közelíteni egy-egy eseményre.
Egyes kollégáink készenléti szolgálatban vannak ma: minden medencében áll egy-egy radaros hajónk, ezen kívül műszaki stábunk is 48 órás ügyeletben várja, ha valamelyik mentőhajónk, vagy a két mentőautónk javításra szorulna.
Természetesen a Kékszalag ideje alatt ugyanúgy ellátjuk a lakosság számára fenntartott szolgálatunkat, mint minden nyári napon. Ezt a Balatonkenesén működő Mentésirányítási Központunk koordinálja, így a verseny stábjával együtt közelítőleg 170 kollégánk szolgált ebben a két napban a Balatonon.
Korábbi hírek
- 2024-12-16 - Hajózz velünk a téli Balatonon
- 2024-12-12 - Nyíltvizi vízimentő tanfolyam indul Egerben
- 2024-11-29 - Mi is részt vettünk a WHO konferenciáján
- 2024-11-20 - Beszélgetés a vízimentő munkájáról
- 2024-11-18 - Miben hasonlít egy balatoni vízimentő és egy PwC-s kolléga munkája?
- 2024-11-15 - PARTNEREKET, FINANSZÍROZÁSI LEHETŐSÉGEKET KERESÜNK EGY VITORLÁSBONTÓ LÉTREHOZÁSÁHOZ!
- 2024-10-28 - Csodával határos módon sikerült megmentenünk egy idős vitorlázót
- 2024-10-07 - A VMSZ összefoglalója a 2024. évi nyári szezonról
- 2024-09-29 - Több riasztást is kaptunk az este és az éjszaka folyamán
- 2024-09-26 - Köszönjük, hogy minket választottak!
- 2024-09-24 - Eszközmentések a déli parton
- 2024-09-20 - Néhány biztonsági tanács csónakos horgászoknak
- 2024-09-18 - Sikeresen letették az első vízimentők az államilag elismert képesítő vizsgát
- 2024-09-13 - Interjú dr. Jászkuti Ákos mentőorvos - légimentővel
- 2024-09-06 - Milyen feladatai vannak a matrózainknak? - Képriport
- 2024-08-27 - Beszélgetés a Siófoki Meteorológiai Obszervatórium vezetőjével
- 2024-08-21 - Interjú Szabó Nándor mentőtechnikus kollégánkkal
- 2024-08-19 - Felavattuk kilencedik mentőmellényállványunkat a Balatonon
- 2024-08-18 - Sikeresen élesztettünk újra egy vízbefulladt férfit ma délelőtt
- 2024-08-09 - Az idei gyerektáborunkról