Riasztás, segélykérés: +36 30 383 8383
Toyo Tires

Hogyan működik a mentésirányításunk?

Mentéseink koordinálását, legyen az ember mentése vagy műszaki mentés, Mentésirányítási Központunk végzi, amely a balatonakarattyai Honvéd Üdülőben kapott helyet.

A Központban nyári időszakban 24 órában dolgozik egy szolgálatvezető, akinek a munkáját egy diszpécser egészíti ki reggeltől estig. Szolgálatvezető és diszpécser nem lehet akárki nálunk, nagyon sok minden múlik a munkájukon. Kezdve attól, hogy minél gyorsabban induljon a mentőhajó egészen addig, hogy ellenőrizzék, mindig minden strandunkon időben megjelenjen reggel a vízimentő. Ezért csak nagyon tapasztalt, kiváló koordinációs és helyzetfelismerési képességgel rendelkező kollégáink kerülhetnek ezekbe a pozíciókba, olyanok, akikben mindannyian megbízunk.

A szolgálatvezető és a diszpécser koordinálja a strandi vízimentőinket, a mélyvízi mentést végző hajóink legénységét, a búvárszolgálatot és a sürgősségi betegellátást végző egészségügyi személyzetet. Mentésirányítási rendszerünket magunk alakítottuk ki az elmúlt bő két évtizedben azért, hogy minél gyorsabban és hatékonyan tudjunk segíteni.



A hivatalos nevén Magyar Honvédség Rekreációs, Kiképzési és Konferencia Központban található épületünkben a reggeli műszakváltáskor a szolgálatvezető többek közt átnézi az aznapi időjárás előrejelzést, frissíti és átnézi a hajósoknak szóló hirdetményeket, várható rendezvényeket, hogy minden feladatunkat jól tudjuk ellátni. Több számítógépet, rádiókészüléket, mobiltelefont és különböző szoftvereket használnak és hangolnak össze munka közben a diszpécserünkkel.

A strandokon dolgozó vízimentőinknek be kell jelentkezniük, amikor megkezdik a szolgálatukat. Ez a Balaton három medencéjében, meghatározott sorrendben rádión keresztül történik, attól függően, hogy hány órakor nyitnak a strandok. A nem balatoni strandokon szolgálatot teljesítők (például a Hévízi Strandfürdőben, vagy soproni strandokon dolgozók) telefonon jelentkeznek be és számolnak be arról, hogy a felszerelésük rendben van-e, vagy pótlásra, javításra szorulnak. A mentőhajók vezetői is jelentkeznek a Központnál, mikor megkezdik szolgálatukat. Mindannyiukkal a mentésirányítási központban dolgozó diszpécser kommunikál.





A strandi vízimentők saját rádiós csatornánkon jelzik, ha olyan sérülés történik a strandjukon, amihez magasabb szintű ellátás szükséges, a megfelelő egységet a Központ riasztja a helyszínre. Illetve a vízimentők azt is mondják, ha vízből mentésbe kezdenek, így a Központ a legközelebbi mentőhajót küldi segítségül. Amennyiben nem lassítja, veszélyezteti a mentést (például, ha kettő, vagy több vízimentő dolgozik az egyik strandon), vízimentőink folyamatosan kommunikálnak az esetről a Központtal, hiszen a mentés rögzítése, dokumentálása is nagyon fontos feladat.

A Központban dolgozó kollégák tartják a kapcsolatot a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitánysággal, az Országos Mentőszolgálattal, az Országos Meteorológiai Szolgálat Siófoki Obszervatóriumával, illetve szükség esetén az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatósággal. A Siófoki Obszervatórium külön felületet biztosít számunkra, ahol összesítve láthatjuk a jelenlegi és várható időjárási körülményeket. Ha változik a viharjelzés, azt diszpécser kollégánk beolvassa rádión az érintett strandok vízimentőinek, illetve a 22-es és 20-as VHF információs csatornán is a hajósoknak. Nekik egyéb információkat is biztosítunk ezen a két csatornán, meteorológiai előrejelzéseket olvasunk be, valamint hajózási információkat is napi három alkalommal (például, ha egy rendezvény miatt lezárnak a vízen területeket).

Vészhelyzet esetére kialakításra került a Balatrönk 2 rendszeren egy rádiós segély csatorna, amit általában vitorlásversenyeken szoktak használni a Balatonon. Minden ezen a csatornán leadott segélykérés is automatikusan befut a Mentésirányítási Központunkba.

Erős szél

Mentésirányításunkat a riasztási számunkon (+36 30 3 83 83 83), a BalatonHelp okostelefon applikáción keresztül vagy a hajósok által használt 16-os segélykérő csatornán keresztül lehet elérni. A Balatonon strandolóknak, sportolóknak azt ajánljuk, hogy töltsék le a BalatonHelp applikációt, mert ezen keresztül tudnak a leggyorsabban segítséget kérni. Amennyiben a BalatonHelppel riasztanak minket, szolgálatvezetőnk látja a segítséget kérő GPS koordinátáit a monitoron és a telefonszámot is, amiről érkezett a segélykérés, így azonnal hívja is a bajbajutottat. Műszaki mentést is a leghasznosabb BalatonHelpen keresztül kérni.

Köszönjük szépen a Magyar Honvédség, a Siófoki Meteorológiai Obszervatórium, a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság, az Országos Mentőszolgálat és a Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület segítségét abban, hogy Mentésirányítási Központunk működéséhez hozzájárulnak!

Ismerje meg támogatóinkat

MOL
MOL-Új Europa
FGSZ
Das Welt Auto
PwC Magyarország
Telekom
Hungarikum Alkusz
Szoftver.hu
Innovációs és Technológiai Minisztérium
Balaton Fejlesztési Tanács
GARMIN
Halker
Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit Kft.
Helikon
Rudi Transport Kft.
Abroncs kereskedőház
Bethlen Gábor Alapkezelő
MINISZTERELNÖKSÉG

Ismerje meg együttműködő partnereinket

Pannon-Work
Sea-Help
Pest Megyei Kutató-Mentő Szolgálat
Az Országos Meteorológiai Szolgálat
Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület
Wein János Alapítvány
Balatonfüredi Yacht Club
Képmás
Bujdosó Pincészet
AbOvo Média Kft.
BL YachtClub & Apartments
Rudy Project
CodeVision Kft.
Igor Corner Internet Kft.
CarNet csoport
melodiak
Kürt Zrt
Galco
1%