Mi emeltük ki az elsüllyedt vitorláshajót a Balatonból
Elsüllyedt egy vitorláshajó a Szüreti Regattán Révfülöp közelében. A Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata műszaki mentési feladatokat is ellát, szakembereink speciális, erre a célra kifejlesztett, saját eszközparkunk segítségével végzik az ilyen műveleteket.
Összesen 14 kollégánk dolgozott a 12 órán át tartó kiemelésen annak érdekében, hogy minél jobb állapotban tudjuk visszaadni a hajót a tulajdonosának. Egy elsüllyedt hajó kiemelése minden esetben izgalmas feladat a mentés megtervezésétől a kivitelezésig, és a csapat minden tagja számára felemelő látvány, amikor a vontatóhajó elindul a szerencsétlenül járt vitorlással a kikötőbe.A 25 láb hosszú vitorláshajó legénysége a közelben hajózók, a rendezők motoroshajója, illetve a mi mentőhajónk segítségével épségben partra jutott, miután felborult az október második hétvégéjén rendezett versenyen. A vitorlás azonban elsüllyedt, és az időjárás miatt csak napokkal később tudtuk elkezdeni a kiemelését.
A hajó kiemelésének központi művelete hogy nagy méretű, mintegy 1 tonna emelőerővel bíró ballonokat rögzítünk a hajótesthez, a tőkesúly elé és mögé. A ballonokat erre a célra készült hevederekkel rögzítik búvár kollégáink a hajóhoz. Ezt a feladatot nagyon precízen kell elvégezni, hiszen ha lecsúsznak az emelés során, megsérülhet a hajó, és a mi eszközeink is, arról nem is beszélve, hogy még hosszabbra nyúlik a mentés.
Négy búvárkollégánk dolgozott a ballonok rögzítésén. Nem könnyű feladat ez, hiszen mindössze 10 Celsius fokos volt a víz, illetve a Balatonban olyan sötét van, hogy az orráig sem lát a víz alatt az ember. Ezen kívül ebben az esetben meg kellett küzdeni az iszappal is, mely vízvonalig ölelte körül a hajót. Ez nagy koncentrációt igénylő és egyben nagyon izgalmas technikai feladat volt búvárainknak.
Összesen hat ballont rögzítettek, melyeket a mentésirányító hajón elhelyezett palackokból, csöveken keresztül töltöttek meg fokozatosan levegővel, végül ez a közelítőleg 8000 liter levegő dobta fel a hajót a víz felszínére. Felemlő pillanat volt ez a mentésben résztvevőknek, közel 7 órát dolgoztak csak aznap a hűvös időjárásban, hideg vízben azért, hogy ez megtörténjen.
Ezt a technológiát nem régóta használjuk, a korábban használt ballonokba a vízben tartózkodó búvároknak kellett beengedni a levegőt. Ennek az volt a veszélye, hogy a búvár beszorul a ballon és a hajó közé. Azért vásároltuk meg ezt a felszerelést, hogy a távolból tudjuk feltölteni levegővel a ballonokat, így mindenki biztonságban van.
A lehető legnagyobb gondossággal emeltük a vízfelszínre a vitorlást, és húztuk el Alsóörsre. A hajó csak három órával a kiemelés után érkezett vissza a kikötőbe, mert a vontatást megelőzően még ki kellett szivattyúznunk belőle a vizet, és felkészítenünk a útra. Számunkra presztízskérdés, hogy a lehető legkevesebb sérülés történjen egy műszaki mentés során - úgy vigyázunk más eszközére, mintha a miénk lenne. Ebben az esetben, szerencsére, adottak voltak a körülmények ahhoz, hogy speciális felszereléseinknek és kollégáink tapasztalatának köszönhetően ne keletkezzen kár az ötvenes években készült hajóban a kiemelés során.
Az eszközmentéshez három hajónk is felvonult. Egyrészt szükségünk volt egy olyan hajóra, amin biztonságban tudjuk elhelyezni a levegővel töltött palackokat, a nagyobb méretű eszközeinket, és van zárt része, így a búvárok melegben tudnak átöltözni, valamint a vitorlás vontatására is alkalmas. Az egyik mentőhajónk a víz kiszivattyúzáshoz szükséges eszközöket szállította, egy másik, egy sürgősségi mentőhajó, pedig azért vett részt az akcióban, hogy ha bárki megsérül a csapatunkból, mihamarabb ellátáshoz jusson. (Szerencsére erre nem volt szükség.)
Ehhez az akcióhoz drága felszerelést használtunk, és viszonylag nagy stábot delegáltunk a helyszínre. Egy ilyen mentés éppen ezért nem olcsó mulatság. Ha a hajó tulajdonosa kötött volna korábban BalatonHelp assistance szerződést, 25 százalékkal olcsóbban tudtuk volna elvégezni ezt a feladatot. (Más szolgáltatásaink pedig még olcsóbbak a Balatonon vitorlázóknak, amennyiben kötnek ilyen szerződést.)
A hajóvezetőkön, búvárokon, technikusokon és matrózokon kívül meg kell említenünk, hogy egyik egyesületi tagunk a saját hajóján érkezett a helyszínre Balatonlelléről azért, hogy étellel, köztük meleg gulyáslevessel lássa el az egész napos mentésben részt vevő kollégáinkat. Ennek nem csak a közérzetük javításában van szerepe, hanem nagyon fontos a búvárok teljesítményének fenntartásában is, és végső soron hozzájárul a biztonságukhoz is. A fokozott kalóriaigény kielégítése ugyanis elsődleges fontosságú az ilyen megfeszített, nehéz körülmények között, órákig végzett munka alkalmával.
- 2024-10-28 - Csodával határos módon sikerült megmentenünk egy idős vitorlázót
- 2024-10-07 - A VMSZ összefoglalója a 2024. évi nyári szezonról
- 2024-09-29 - Több riasztást is kaptunk az este és az éjszaka folyamán
- 2024-09-26 - Köszönjük, hogy minket választottak!
- 2024-09-24 - Eszközmentések a déli parton
- 2024-09-20 - Néhány biztonsági tanács csónakos horgászoknak
- 2024-09-18 - Sikeresen letették az első vízimentők az államilag elismert képesítő vizsgát
- 2024-09-13 - Interjú dr. Jászkuti Ákos mentőorvos - légimentővel
- 2024-09-06 - Milyen feladatai vannak a matrózainknak? - Képriport
- 2024-08-27 - Beszélgetés a Siófoki Meteorológiai Obszervatórium vezetőjével
- 2024-08-21 - Interjú Szabó Nándor mentőtechnikus kollégánkkal
- 2024-08-19 - Felavattuk kilencedik mentőmellényállványunkat a Balatonon
- 2024-08-18 - Sikeresen élesztettünk újra egy vízbefulladt férfit ma délelőtt
- 2024-08-09 - Az idei gyerektáborunkról
- 2024-07-30 - Beszélgetés Tim Attila mentőápoló kollégánkkal
- 2024-07-30 - Beszélgetés dr. Béres András mentőorvos kollégánkkal
- 2024-07-25 - Súlyos betegségből gyógyult gyerekeknek rendeztünk vízbiztonsági programot
- 2024-07-25 - Ma van a Vízbefulladás Megelőzésének Világnapja
- 2024-07-22 - Beszélgetés Libicki Éva mentőtiszt kollégánkkal
- 2024-07-14 - Riasztás - 2024.07.13