Riasztás, segélykérés: +36 30 383 8383
Toyo Tires

Vízirepülés a Balatonon – múlt és jövő

Több mint nyolcvan éve, 1938 óta nem történt meg a Balatonon az a csoda, ami ma: magyar lajstromjelű hidroplán landolt a Keszthelyi-öbölben.

Az Aeroexpress Cessna 206 típusú gépe délelőtt a Hévíz-Balaton, sármelléki repülőtérről szállt fel, a szél és a hullámok miatt kis késéssel, majd többször megközelítette az erre a célra kialakított pályát. A teszt ugyanazt a célt szolgálta, mint a februári, dunai próbák: hogy a vízirepülés ismét meghonosodjon a magyarországi vizeken. Holnap Balatonlellén folytatódik a tesztrepülés.





A Cessna 206 kissé szeles, felhős időben, 11 óra után jelent meg a Keszthelyi-öböl felett, hogy tesztrepülést hajtson végre a Balatonon. Széchey Márton Airbus-oktatókapitány a megközelítést gyakorolta, a tavi fel- és leszállásokat, a kis- és nagysebességű vízi manővereket. A szeles időjárás lehetővé tette, hogy szinte tükörsima vízfelületen, vagy épp kisebb hullámokon, erősebb szélben is üzemelhessen a repülőgép. A tesztrepülést a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata és ÖTE kisgéphajókkal biztosította a Keszthelyi-öbölben, ahol a hatóságok egy kb. 1,5 négyzetkilométernyi, köralakú pályatestet jelöltek ki a feladatra, így a gép az aktuális széliránynak megfelelő irányból szállhatott le a Balatonra.

A Cessna 206 a keszthelyi Városi strand előtt

A fogadó móló és a mentőhajó

Vízirepülés a Balatonon – múlt és jövő

Az I. világháború során 1916-ban jelentek meg először a vízirepülőgépek a Balatonon, amikor az olasz frontra induló repülőcsónakok Keszthelynél végeztek közbenső leszállást. Itt a személyzetek megpihentek, benzint, olajat vételeztek, esetleg apróbb javításokat is végezhettek mielőtt nekivágtak a Triesztig tartó, légvonalban mintegy 400 km-es távnak. A világháború után a keszthelyi vízirepülő bázis 1920-ig létezett, de repülőgépek nélkül.

1923 nyarán a nagyközönség számára is elérhetővé váltak a hidroplánok: a menetrendszerű külföldi járatok mellett beindultak a Budapest-Balaton közötti taxi-repülések is. Az első Budapestről Siófokra június 29-én indult. A tó fölötti körrepülések Siófokról felszállva Almádi-Füred-Keszthely-Földvár érintésével Siófokon fejeződtek be. A Dunáról felszálló hidroplánok a biztonságot jelentő 1000 m-es magasságba emelkedtek, hogy esetleges motorleállás vagy más okból való kényszerleszállás esetén legyen elég idejük elérni a Velencei tavat, vagy a Balaton keleti végét. Az útvonalon a repülőgépek a jobbra hajts elvét követték és 1924-ben a hatóságok lefektették légi közlekedés rendészeti szabályait és a szükséges tudnivalókat 10 pontban fogalmazták meg. Ebben többek között szó van az útlevelekkel, a légi felségjoggal, a légiközlekedéssel, a tilalmi övezetekkel, a látványos repülésekkel, a mutatványokkal, de még a vízirepülőgépekkel kapcsolatos, valamint a kényszerleszállás esetén követendő szabályokról is.

A második világháborút követően a múlt homályába veszett a vízirepülés, az Aeroexpress célja, hogy feltámassza azt. Az ehhez szükséges remélt törvényi szabályozáshoz sokat segítenek a keszthelyihez hasonló tesztrepülések, a szakhatóságok bevonásával.

A start-up céget 2021-ben Somogyi-Tóth Dániel karmester-orgonaművész, az Aeropark Repülőmúzeumot működtető Légiközlekedési Kulturális Központ alapítója és unokatestvére, Széchey Márton Airbus-oktatókapitány hozta létre régi barátjukkal, Marozsi Lászlóval. Később Simon Martin kapitány is csatlakozott hozzájuk, aki a bőnyi repülőtér vezetőjeként és kisgépes üzemeltetési szakemberként új lendületet adott a tervezésnek.

2019-ben Széchey kapitány vízirepülőgépre jogosító szakszolgálati engedélyt szerzett Lengyelországban. Igazi lendületet azonban a COVID-19 lezárások alatti leállások hozták el a csapat számára. 2020-ban gőzerővel indult meg az üzleti tervezés és a potenciális partnerek keresése. Több ígéretes, majd a várható gazdasági veszteségek ismeretében visszavonuló befektető után hirtelen új irányt vett az ügy, amikor Somogyi-Tóth Dániel 2021. áprilisában kapcsolatba került Házas Gáborral, akinek nagyapja Endresz György, az Aeroexpress Rt. főpilótájának barátja volt. Kiderült, hogy Gábornak szintén gyerekkori álmáról van szó és a Svájcban élő Dinka Lajossal, az Awenta Vertriebs GmbH értékesítési vezetőjével a pandémia előtt hasonló üzleti tervezést végeztek. A speciális repülőgépet Norvégiából sikerült beszerezni, amely végül az elmúlt év nyarán érkezett meg Magyarországra.

Az Aeroexpress közölte: a gyönyörű folyók és tavak országaként hazánk alkalmas lehet arra, hogy a repülés talán legelbűvölőbb formájának, a vízirepülésnek igazi otthona legyen, ezért a társaság célja, hogy Magyarország a vízirepülés regionális központja legyen a jövőben.


A projekt megálmodói

A C206, HA-SEA lajstromjelű gép a holnapi nap folyamán, 2022. június 22-én a Balaton déli partján, Balatonlelle térségében tűnik majd fel.

Forrás: az Aeroexpress csapata

Sajtóreferens: Szentpéteri András
press.aeroexpress@gmail.com
+36 30 246 4509

Ismerje meg támogatóinkat

MOL
MOL-Új Europa
FGSZ
Das Welt Auto
PwC Magyarország
Telekom
Hungarikum Alkusz
Szoftver.hu
Innovációs és Technológiai Minisztérium
Balaton Fejlesztési Tanács
GARMIN
Halker
Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit Kft.
Helikon
Rudi Transport Kft.
Abroncs kereskedőház
Bethlen Gábor Alapkezelő
MINISZTERELNÖKSÉG

Ismerje meg együttműködő partnereinket

Pannon-Work
Sea-Help
Pest Megyei Kutató-Mentő Szolgálat
Az Országos Meteorológiai Szolgálat
Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület
Wein János Alapítvány
Balatonfüredi Yacht Club
Képmás
Bujdosó Pincészet
AbOvo Média Kft.
BL YachtClub & Apartments
Rudy Project
CodeVision Kft.
Igor Corner Internet Kft.
CarNet csoport
melodiak
Kürt Zrt
Galco
1%