Riasztás, segélykérés: +36 30 383 8383
Toyo Tires

Elindult a „Viseld a mentőmellényt!” kampányunk!

2021. augusztus 6. BL YachtClub & Apartments - A Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata mentőmellény népszerűsítő programot indított, melyben számos ismert és elismert ember segít bennünket (művészek, sportolók, műsorvezetők).

A mentőmellény nagykövetek önkéntesen vállalták azt, hogy részt vesznek ennek az életmentő eszköznek a népszerűsítésében, hiszen a mentőmellény viselésével a vízbefulladások nagy része megelőzhető lenne.

Fotók: Besenyei Gergely

Kampányunkat az elmúlt 22 év tapasztalataira és arra a júliusban végzett felmérésre alapozzuk, melyben azt kérdeztük több mint 5000 embertől, hogy hordanak-e vízen sportolás közben mentőmellényt, és ha nem, akkor miért nem.

Kérdéseinkre SUP-osok, vízibiciklizők, kajakozók és csónakokat használók válaszoltak a legnagyobb arányban. Mindössze 17%-uk visel minden esetben mentőmellényt, amikor vízre száll, pedig mindenkinek kellene! A válaszadók fele pedig sosem veszi fel, maximum akkor, ha kötelező. A felmérésről itt írtunk bővebben.

“A mentőmellényekre, úszást segítő mellényekre vonatkozó jogszabályok rendben vannak, nem azért kezdtünk bele ebbe a kampányba, hogy ezeken módosítsanak. Mi az egyéni felelősséget szeretnénk kiemelni: egy életünk van, és mindenki kerülhet bajba a vízben váratlanul. Ha rajtunk van a mellény, akkor van esélye annak, sőt, nagyon nagy esélye van annak, hogy túlélünk egy vízbeesést. De ha nincs, ami fenntartson a vízen, akkor sokszor már csak mi találjuk meg a bajbajutottat a szonáros hajóinkkal a meder alján” -mondta el a kampányindítón Bagyó Sándor, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának elnöke.

„Több minőségemben vagyok itt” – mondta el vendéglátónk, Tóth Balázs, a BL YachtClub & Apartments vezetője. „Egyrészt, itt vagyok édesapaként. A most 10 hónapos kislányomnak az első ruhadarab, amit én vettem, ez a mentőmellény volt, amit itt tartok a kezemben. Már most arra szoktatjuk, hogy enélkül nem szállunk vízre. Aztán itt vagyok hajósként. Sajnos sokszor tapasztaljuk, hogy csak akkor kerül egy hajóra mentőmellény, amikor vizsgáztatni kell vinni, és akkor is nagyon sokan csak kölcsönkérik a mellényeket. Ilyenkor mindig elmondom, hogy legalább most kellene venni mellényeket, amik majd ott is maradnak a hajón. Szóval mi is küzdünk ezzel, és mi is szeretnénk részt venni a szemléletformálásban.”

“Több déli parti strandon is szolgáltam vízimentőként. És láttam, hogy még azok, akik hosszú évek óta ide járnak nyaralni, sincsenek tisztában a tó alapvető veszélyes tulajdonságaival. Főleg a déli part egy bájos, lapos gyerekmedencének tűnik, miközben pont a déli part közelében van a legnagyobb vízmélység, amibe hirtelen érkezünk be, az úgynevezett marásvonalnál. Nagyon nagy veszélyforrásnak tartom, hogy sokan még mindig nem veszik komolyan, hogy felhevült testtel nem szabad a vízbe ugrani, beleesni. Amikor meleg a Balaton vize, akkor sem szabad bemosakodás nélkül beugrani, hiszen nem az abszolút vízhőmérsékletet kell nézni, hanem a különbséget a felforrósodott test és a víz között. Ilyen esetben is életmentő a mentőmellény” - tette hozzá Zólyomi Zsolt, parfümőr, aki nálunk végzett vízimentőként, szívügye a biztonságos strandolás, vízisportolás tudatosítása.

“Én néhány éve csöppentem bele a vitorlázásba a férjemnek köszönhetően. Mielőtt először felléptem a hajóra, már vett nekem egy mentőmellényt, amit azóta is hordok. Nem értettem miért van rá szükség, kérdeztem is többször tőle, hogy “Nem vehetném le? Én tudok úszni”. Nem engedte, és onnantól már nem tettem fel ezt a kérdést, hogy egy kicsit megerősödött a szél. Éreztem, hogy ha most esnék be, mert mondjuk megbotlom egy kötélben, akkor nagyon nagy baj lenne. Ma már tisztelem a vizet, az első alkalommal még nem így gondolkodtam. Érdemes megnézni, hogy a sportolók mindig hordanak mellényt, és gond nélkül tudnak a hajón mozogni, versenyhelyzetben helytállni. Szerintem példát lehetne venni a versenyzőkről, hiszen nap mint nap vízen vannak, ismerik a vizet és a nehéz helyzeteket, mégis hordják a mellényt” - emelte ki Tunyogi Bernadett, színésznő, énekesnő.

“Amikor felkérést kaptam arra, hogy részt vegyek ebben a kampányban, rögtön eszembe jutott az, amikor először találkoztam a vízzel: 5-6 évesen, amikor első alkalommal mentem úszásoktatásra, szó szerint bedobtak a vízbe. Akkor nagyon megijedtem és közel 30 évbe telt, mire újra megpróbálkoztam az úszástanulással. Addig sokat jártam tengereken, óceánokon, és mindig nagyon bátran be is mentem a vízbe - derékig. De igazán térdig érő vízben éreztem magam biztonságban. 7-8 évvel ezelőtt kezdtem el tanulni, és meg is tanultam úszni, közben próbáltam leküzdeni a félelmeimet a vízzel kapcsolatban. Mély vízben még mindig nem tudok úszni, mert ott félek. Ott rajtam van a mentőmellény” - mondta el Farkas Róbert, a Budapest Bár zenekar alapítója, vezetője.

Mentőmellény Nagykövetek

A mentőmellény nagyköveteink, akik segítenek bennünket a társadalmi szemléletformálásban:

Balsai Mónika színművész, Cholnoky Sára szörfversenyző, olimpikon, Gerő András vitorlázó-újságíró, Farkas Róbert hegedűművész, a Budapest Bár zenekar vezetője, Liptai Claudia színművész, Kendeh-Hofherr Krisztina menedzser, producer, Miseta Zoltán a Balatonlelle-Karádi Általános Iskola iskolaigazgatója, Nagy Sándor színművész, Papp Gergő Pimaszúr riporter, Pataky Ágnes producer, modell, Pipis Bernát evezős túraszervező, Pordán Petra műsorvezető, Sváby András újságíró, Tóth Balázs a BL YachtClub & Apartments vezetője, Tunyogi Bernadett színművész, Zenthe Ferenc régi balatoni vitorlázó, mérnök-közgazdász, Zólyomi Zsolt parfümőr, Vadon János műsorvezető, Szabó Győző színművész.

A fenti lista még nem teljes, további nagykövetek felkérése még folyamatban van.

Kampányunkban az #egyeletemegymellenyem hashtaget használjuk.

Ismerje meg támogatóinkat

Balaton Fejlesztési Tanács
GARMIN
Halker
Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit Kft.
Helikon

AbOvo Média Kft.
Rudy Project
CodeVision Kft.
Igor Corner Internet Kft.