Riasztás, segélykérés: +36 30 383 8383
Toyo Tires

Keszthely Kenese időrekord, ahogyan mi megéltük

A technika és a hajótervezés, gyártás fejlődése mindig a határok feszegetésére késztette az elhivatott vitorlázókat, a rekordok megdöntése mindig is komoly motivációt jelentett. Nem csak külföldön, de itthon, a mi kis tavunkon is. Elég csak a Balaton kerülő szóló versenyekre gondolni, milyen teljesítményt is követel ez a vitorlázóktól. Számunkra fontos hogy segítsük ezeket a kivételes tudású vitorlázókat céljaik elérésében és a háttérből vigyázzunk rájuk, biztosítsuk őket.


Nem volt hát most sem kérdés hogy segítünk, amikor a hazai egytestű hajókkal művelt teljesítményorientált vitorlázás egyik éllovasa, Varga Lajos, megkeresett bennünket azzal, hogy új Flaar26-os hajójával megkísérelné a Keszthely-Kenese időrekord megdöntését.

Ahogy formálódott az időpont és az alkalmas szélviszonyok, egyre világosabbá vált az is hogy nem lesz veszélytelen a vállalkozás. A megfelelő szél ugyanis éjszaka látszott megérkezni. Irányát tekintve pedig Délnyugat felől vártuk, úgyhogy Keszthelyről indult a vállalkozás. Délelőtt átvontattuk a hajót Keszthelyre, kikötöttünk a Libásban, majd a teljes legénységgel együtt vártuk, hogy megérkezzen a szél délnyugat felől. És csak vártuk, csak vártuk, majd végül a rekord döntési kísérlet kezdetét jelző pecsét 19:49-kor került a papírra a keszthelyi vasútállomáson.

Lajos megkeresése után előzetesen átgondoltuk mit és hogyan is kell tennünk, hogy a rekorddöntésre vállalkozó csapatot biztonságban tudhassuk. Novemberre bizony már mi is jórészt téliesítettünk mentőhajóinkat, de a Rupert még szolgálatra készen várt a vízen. Nem csak ez volt az ok, hanem az előrejelzések szerint várható 40-70 km/h közötti szél, a hullámzás és az éjszakai körülmények is mind azt indokolták, hogy a Ruperttel kísérjük végig a csapatot.

Egy ilyen nem veszélytelen vállalkozás során számos dologra kell figyelni egy kísérő mentőhajónak. Biztonságos távolságból, leginkább szél alatt kísérni a hajót, úgy hogy bármikor cselekedni tudjunk, ha mentésre van szükség.


Legnagyobb kihívást éjszaka erős hullámzásban a vízbe esett ember megtalálása jelenti. Fontos tanulság volt számunkra is, hogy kimondjuk, kötelezővé kell tenni éjszakai vitorlázás esetén a ruházatra vagy mentőmellényre rakható vízzel való érintkezéstől beinduló villogó jelzőfényt, mely nagymértékben megnöveli annak az esélyét, hogy megtaláljuk a vízbe esett személyt. Mentőhajón lévő reflektor ide vagy oda, nagy hullámzás esetén egy ilyen „kütyü” aranyat ér. És tényleg csak egy pár száz forintos dologról beszélünk.

Igyekeztünk folyamatosan a hajó közelében maradni nem messzebb kerülve 3-4 hajónyi távolságnál. Erős szélben, ekkora hullámokban, folyamatos és intenzív munkát igényelt tőlünk a pozíció megtartása. A hajó nagy oldalfelülete miatt erős toló hatást kapunk, és a hullámok is folyamatosan a vitorlás hajó felé sodornak minket, ha nem figyelünk oda.

A folyamatos kormányzás és a víz, a csapat figyelése mellett, bár nem számítottunk hatalmas forgalomra így november vége felé a Balatonon, radarral is pásztáztuk a vizet, hisz horgászcsónak mindig akad. Láttunk is párat, no meg meglepetésünkre, pont a tihanyi csőben egy uszállyal futottunk össze. A radarképen láttuk, hogy valami nagyobb járművel állunk szemben, így előresiettünk, feltérképeztük a pozíciót, megvilágítottuk, ezzel is segítve a vitorlázó legénység haladását. Elképesztő sebességgel haladt a vitorlás hajó, nem volt túl sok idő felkészülni az uszály felbukkanására, de igencsak jól jött, hogy előre tudtuk pár perccel mire is számíthatunk, és tudtuk a csapatot is figyelmeztetni.

Volt borulás és veszélyhelyzet is, nem egyszer, de a Flaar26RR hajó köszönhetően a dönthető tőkesúlynak és a DSS rendszernek hamar visszaállt, kivételes sebességgel és stabilizáltan szelte a viharos habokat, így nem volt szükség részünkről beavatkozásra


23:38-kor került a végét jelző pecsét a papírra a kenesei vasútállomáson, majd ebből az időből került még jóváírásra a szabály szerinti 30 perc. Nettó 3 óra 19 perc alatt vágtatott végig a csapat a Balatonon, 22 perccel megdöntve az eddigi egytestű hajóval felállított időrekordot. Mi pedig árnyékként követtük őket, és vigyáztunk a biztonságukra. Emberfeletti teljesítmény, mely nekünk is erőt próbáló volt. Mindig nagy élmény ilyen dolgoknak részese lenni.

Köszönjük a Rupert legénységének, Szedlák-Kun Péternek, Soós Istvánnak és Fessler Gábornak a helytállást, és gratulálunk az új rekordot beállított csapatnak: Varga Lajosnak, Rauschenberger Miklósnak, Pécsváradi Ákosnak és Scharf Máténak!







Ismerje meg támogatóinkat

MOL
MOL-Új Europa
FGSZ
Das Welt Auto
PwC Magyarország
Telekom
Hungarikum Alkusz
Szoftver.hu
Innovációs és Technológiai Minisztérium
Balaton Fejlesztési Tanács
GARMIN
Halker
Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit Kft.
Helikon
Rudi Transport Kft.
Abroncs kereskedőház
Bethlen Gábor Alapkezelő
MINISZTERELNÖKSÉG

Ismerje meg együttműködő partnereinket

Pannon-Work
Sea-Help
Pest Megyei Kutató-Mentő Szolgálat
Az Országos Meteorológiai Szolgálat
Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület
Wein János Alapítvány
Balatonfüredi Yacht Club
Képmás
Bujdosó Pincészet
AbOvo Média Kft.
BL YachtClub & Apartments
Rudy Project
CodeVision Kft.
Igor Corner Internet Kft.
CarNet csoport
melodiak
Kürt Zrt
Galco
1%